Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Tuesday, April 28, 2015

Mesyuarat Karnival BM 2015

Mesyuarat Pemurnian Item Kuiz Karnival BM Piala Pengarah Pendidikan Perak - SJK(C) dan SJK(T) Negeri Perak Darul Ridzuan 2015 pada 28 April 2015.

Monday, April 27, 2015

APC 2014

27 April 2015, Isnin:
Setelah 2002, 2009 dan dengan izin-Nya, tiba pula hari ini, dapat kuwarnai sketsa perguruan dan keguruanku dengan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2014. Terima kasih.

Saturday, April 25, 2015

GOODWILL MES

Dalam sabar dan teruja, penulis menunggu penuh setia kehadiran naskhah majalah SMK Methodist (MES) Tg. Malim - GOODWILL 2014!

Hikayat Marakarma - PT3



Hikayat Marakarma
Bab 14
Peperangan, Perkahwinan dan Pertabalan
Prosa tradisional ini mengisahkan Maharaja Indera Dewa yang marah apabila Maharaja Marakarma telah menyerang negeri baginda. Maharaja Indera Dewa menitahkan raja-raja supaya keluar  berperang dengan Marakarma. Maharaja Marakarma dan Raja Mengindera Sari telah meminta keizinan ayahanda dan bonda mereka untuk keluar berperang. Kedua-dua belah pihak  berperang dan bertarung mengikut status masing-masing. Ramai yang tewas dalam peperangan, mayat manusia bertimbun serta kepala hulubalang dan pahlawan berselerakan di tengah padang. Hanya  Maharaja Indera Dewa sahaja yang terselamat.

Melihatkan keadaan itu, Maharaja Marakarma pun mengusir Maharaja Indera Dewa dari situ. Maharaja Indera Dewa pun bertanya kepada Maharaja Marakarma tentang asal usul baginda lalu menyuruh baginda pulang kerana kasihan akan Maharaja Marakarma serta ayahanda dan bonda baginda. Maharaja Marakarma tersenyum lalu menyatakan bahawa baginda dianggap sebagai anak yang malang dan tidak dibenarkan tinggal di dalam negeri Puspa Sari. Pada pendapat Maharaja Marakarma, tiada gunanya baginda hidup. Lebih baik baginda mangkat bersama-sama dengan Maharaja Indera Dewa. Maharaja Indera Dewa sangat marah apabila mendengar kata-kata Maharaja Marakarma lalu memanah ke arah Maharaja Marakarma tetapi tersasar. Setelah masing-masing menunjukkan kehebatan memanah, berlaku pula kejadian tikam-menikam. Tikaman Maharaja Marakarma terkena pada dada Maharaja Indera Dewa lalu tembus ke belakang. Baginda pun rebah tetapi sebelum mati, Maharaja Indera Dewa sempat berpesan kepada Maharaja Marakarma supaya menjaga anak baginda, Puteri Nila Cahaya.

Setelah mendengar berita kemangkatan ayahandanya di medan peperangan, Puteri Nila Cahaya terus menangis lantas berlari ke luar kota bersama-sama dengan bondanya untuk mencari mayat Maharaja Indera Dewa. Tuan Puteri Nila Cahaya mendapati ayahandanya tersandar pada bangkai gajah. Bondanya juga mangkat kerana terkena tikaman keris yang terletak di tangan Maharaja Indera Dewa. Tuan Puteri Nila Cahaya hendak menikam dirinya tetapi dapat diselamatkan oleh isteri-isteri hulubalang. Sebelum pulang ke negeri Puspa Sari, Maharaja Marakarma telah mengarahkan Raja Rum Syah Ke negeri Anta Beranta yang telah kematian maharajanya. Kemudiannya, Maharaja Marakarma dan Raja Mengindera Sari bertemu pula ayahanda mereka. Ayahanda mereka berasa sangat gembira kerana mereka telah menang dalam peperangan dan kemudiannya mereka pulang ke negeri Puspa Sari.

Setelah melihat saudaranya duduk bersama-sama dengan suaminya, Tuan Puteri Cahaya Khairani pun menemui mereka lalu menangis. Tuan Puteri Cahaya Khairani memberitahu bahawa Raja Bujangga Indera kini sudah dewasa setelah sekian lama mereka tidak bertemu dan amat rindu akan adindanya itu. Raja Bujangga amat terkejut dan tercengang apabila mendengar kata-kata Tuan Puteri Cahaya Khairani. Setelah diamat-amati, ternyatalah Tuan Puteri Cahaya Khairani ialah kakandanya. Berita baik itu kemudiannya disampaikan kepada ayahanda dan bonda mereka yang kini tinggal  di negeri Mercu Indera oleh seorang hulubalang. Maharaja Marakarma dan anak raja yang lain bercadang untuk mengahwinkan Raja Bujangga Indera dengan Tuan Puteri Nila Cahaya dan ingin ditabalkan menjadi raja di negeri Anta Beranta. Rombongan Maharaja Marakarma kemudian berangkat ke negeri Anta Beranta. Maharaja Marakarma menitahkan Perdana Menteri supaya membuat persiapan untuk meraikan perkahwinan Raja Bujangga Indera dengan Tuan Puteri Nila Cahaya lalu melantik Raja Bujangga Indera menjadi Maharaja Anta Beranta.

Bab 15
Maharaja Negeri Mercu Indera
Seluruh rakyat Mercu Indera datang menghadap Maharaja Malai Kisna. Pada masa yang sama, hulubalang berkenaan diperintah oleh Maharaja Bujangga Indera supaya  membawa surat lalu menghadap baginda. Bentara telah membaca kandungan surat tersebut. Kandungan surat tersebut menyatakan bahawa Tuan Puteri Cahaya Khairani telah diselamatkan oleh Maharaja Marakarma. Setelah selesai surat tersebut dibaca, rombongan Maharaja Marakarma pun tiba. Maharaja Malai Kisna dan isteri baginda menyambut ketibaan rombongan lalu meraikan rombongan tersebut.

Genap empat puluh hari empat puluh malam, Maharaja Marakarma dan isteri baginda dihias dan diletakkan di atas tandu. Mereka diarak mengelilingi negeri Mercu Indera sebanyak tujuh kali. Maharaja Kisna Indera, Mengindera Dewa, Raja Mengerna Lela dan Raja Dikar Agas Peri pun menunjukkan kesaktian mereka masing-masing. Seluruh rakyat negeri Mercu Indera menjunjung duli dan berdoa semoga Sultan Maharaja Marakarma dan Tuan Puteri Cahaya Khairani ditabalkan sebagai raja  negeri Mercu Indera. Setelah selesai upacara pertabalan Maharaja Marakarma, saudara mara baginda yang lain memohon keizinan untuk pulang ke negeri masing-masing. Raja Mengindera Sari pula telah ditabalkan menjadi raja di negeri Pelanggam Cahaya bagi menggantikan Maharaja Puspa Indera.

Tema
Tema  prosa tradisional ini adalah hubungan erat antara kerabat diraja
Peperangan yang berlaku antara Maharaja Marakarma dengan Maharaja Indera Dewa telah dapat menyatukan Puteri Nila Cahaya dengan Raja Bujangga Indera melalui ikatan perkahwinan. Selain itu, Puteri Cahaya Khairani telah dapat bertemu semula dengan saudaranya, Raja Bujangga Indera serta  ayahanda dan bondanya setelah diselamatkan oleh Maharaja Marakarma.

Persoalan
Keberanian untuk menempuh cabaran.
Contoh: Maharaja Marakarma berani untuk menentang Maharaja Indera Dewa.

Kebijaksanaan dalam tindakan.
Contoh: Apabila Maharaja negeri Anta Beranta mangkat, Maharaja Marakarma segera mengarahkan Raja Rum Syah untuk melihat keadaan rakyat negeri Anta Beranta agar baginda dapat menakluk negeri tersebut.

Penderitaan tidak semestinya berkekalan.
Contoh: Puteri Nila Cahaya yang sedih setelah kematian ayahanda dan bondanya akhirnya mendapat kesudahan yang baik kerana dapat berkahwin dengan Raja Bujangga Indera.

Tanggungjawab seorang bapa.
Contoh: Maharaja Marakarma menunaikan tanggungjawab sebagai seorang bapa kepada Puteri Nila Cahaya dengan menjaga puterinya dengan baik serta mengahwinkan Puteri Nila Cahaya dengan Raja Bujangga Indera.

(Sumber: Bahagian Perkembangan Kurikulum, KPM)

Friday, April 24, 2015

Anugerah Tokoh Nilam Kebangsaan 2015

Pasukan Nilam Negeri Perak berjaya mengungguli Johan Nilam Kebangsaan Kategori Bahasa Melayu Sekolah Rendah, Tempat Ke-4 (BI - SR) dan Tempat Ke-5 (BM - SM) pada 24 April 2015 di PWTC Kuala Lumpur. Tahniah, Pasukan Nilam Negeri Perak 2015. Salam Nilam.

Thursday, April 23, 2015

ZKPZ UPSI 2015

Ziarah Karyawan Pendeta Za'ba pada 28 Mac 2015 di Dewan Utama,
Kolej Ungku Omar,  Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tg. Malim.
Tetamu Kehormat:
YBhg. Datuk Dr. Hj. Awang bin Sariyan,
Ketua Pengarah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Malaysia.
(Sumber: Pak Yassin Salleh)

Monday, April 20, 2015

Royal Belum - Banding

Hutan Royal Belum - Tasik Banding
(Sumber: Jain Mahmud II)

Sunday, April 19, 2015

Buku Pemikiran ZHI 2015

Sajak penulis, "Putera Nusa Bangsa" dan "Zabidin Ismail II" terpilih untuk dimuatkan dalam buku terbaharu, PEMIKIRAN ZABIDIN HAJI ISMAIL terbitan Penerbit Mentari (2015) selenggaraan YBhg. Prof. Madya Dr. Talib Samat (UPSI). Bahasa Jiwa Bangsa

Saturday, April 18, 2015

ZHOU WEI

Menangis dan teruja penulis menonton bakat dan kepintaran Sdra. Zhou Wei, OKU (tiada peluang untuk melanjutkan pelajaran dan sering dipersendakan oleh rakan sekolah di kawasan pedalaman) mengatasi kebijaksanaan seorang Profesor Matematik China berkaitan dengan soalan ilmu kira-mengira (Matematik) dalam program "The Brain China" yang disiarkan melalui TV8 pada 18 April 2015.

Friday, April 17, 2015

Program NILAM di Sekolah


PROGRAM NILAM DI SEKOLAH
oleh Chai Loon Guan

Anugerah Tokoh Nilam Kebangsaan 2014 di PWTC, Kuala Lumpur.
Pendahuluan
          Suatu tamadun atau bangsa yang bertamadun hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu. Pendekatan yang terbaik untuk membina bidang ilmu sesebuah negara dan menjana perkembangan mental seseorang ialah melalui amalan tabiat membaca yang berterusan dan bukan hanya membaca berorientasikan peperiksaan.
          Kajian literasi oleh Perpustakaan Negara Malaysia, 1996 mendapati kebanyakan rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun. Kajian juga mendapati keutamaan murid membaca adalah untuk tujuan pembelajaran dan sedikit untuk bacaan senggang. Suatu pendekatan yang wajar dilaksanakan untuk memupuk tabiat membaca ialah menubuhkan dan melaksanakan Program NILAM.

Apakah NILAM?
          NILAM atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan satu daripada usaha murni Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membina tabiat membaca dalam kalangan murid dengan hasrat mewujudkan masyarakat Malaysia yang mencintai budaya membaca dan budaya ilmu.
        Program NILAM ini merangkum rancangan membina tabiat membaca secara terancang dan berterusan melalui aktiviti-aktiviti galakan membaca di sekolah serta merupakan program penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun.
          Program ini telah mula dilaksanakan dengan murid Tahun Satu di sekolah rendah dan murid Tingkatan Satu atau Kelas Peralihan di sekolah menengah pada 1999 dan penilaian pembacaan mereka diteruskan sehinggalah mereka tamat persekolahan.

Matlamat NILAM
          Program NILAM bertujuan untuk membina tabiat membaca dalam kalangan masyarakat negara ini, khususnya golongan murid di samping menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemaikan tabiat membaca ini.

Ciri-ciri Pelaksanaan NILAM
Murid
          Murid membaca buku yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka dan mencatat maklumat pengarang, judul, penerbitan dan sinopsis buku yang dibaca ke dalam rekod.
Guru
          Guru mengesahkan serta menandatangani rekod bacaan murid. Data rekod murid hendaklah diserahkan kepada Pusat Sumber Sekolah untuk dianalisis dari semasa ke semasa.
Pengumpulan Data
          Data pembacaan murid dikumpul dan diselaraskan di peringkat bilik darjah (kelas), tingkatan, daerah, seluruh negeri dan kebangsaan pada setiap tahun.
Pengiktirafan dan Ganjaran
          Data rekod bacaan yang dikumpulkan dari sekolah akan dinilai di peringkat kebangsaan. Sekolah juga perlu memberikan pengiktirafan kepada murid yang telah mencapai tahap bacaan yang tertinggi. Murid-murid yang banyak membaca diberi pengiktirafan dan ganjaran.

Tahap Pelaksanaan dan Pencapaian NILAM
Pelaksanaan Program NILAM ini dibahagikan kepada dua tahap, iaitu:
a. Tahap Jauhari
b. Rakan Pembaca

Tahap Jauhari
Sekolah Rendah
         Murid-murid pada peringkat ini wajib melibatkan diri dalam aktiviti pembacaan sebaik sahaja membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti yang berikut:
a.       Gangsa (90 - 170 buku)
b.       Perak (180 - 269 buku)
c.       Emas (170 - 359 buku)
d.       Nilam (360 buku)

Sekolah Menengah
       Murid-murid pada peringkat menengah pula wajib melibatkan diri dalam aktiviti pembacaan berterusan sebaik sahaja mereka melangkah ke Tingkatan Satu atau Kelas Peralihan dan perlu mencapai tahap pembacaan seperti yang berikut: 
a.       Gangsa (72 - 143 buku)
b.       Perak (144 - 215 buku)
c.       Emas (216 - 287 buku)
d.       Nilam (288 buku ke atas)

Tokoh Nilam 1Malaysia
Rakan Pembaca
Ciri-ciri Rakan Pembaca
i.        Murid-murid yang sudah membaca lebih daripada 100 buah buku dan layak dipilih ke tahap ini.
ii.       Murid-murid pada tahun Rakan Pembaca akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk turut serta di tempat-tempat aktiviti dan membantu membuat pengesanan kemajuan aktiviti yang dijalankan murid secara tidak formal.
iii.      Murid-murid yang dipilih sebagai Rakan Pembaca akan dilatih melalui bengkel dan sesi tunjuk cara yang dirancang untuk menjayakan aktiviti ini. Mereka akan memilih dan meminjam buku dari pusat sumber sekolah untuk dibawa pulang. Buku-buku yang dipinjam juga akan dibaca oleh rakan-rakan, keluarga dan jiran.
iv.      Murid juga dilatih untuk menjalankan aktiviti pembacaan bersama dengan rakan-rakan di sekolah seperti aktiviti bercerita, membaca bersama, dan bicara buku. Aktiviti yang dijalankan oleh mereka akan diberikan skor pemarkahan mengikut banyak pendengar, pembaca dan meminjam buku mereka.
v.       Murid pada tahap Rakan Pembaca ini diberi pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual Sistem Ganjaran RP, iaitu:

Markah
Pengiktirafan
100 - 199
Gangsa
200 - 299
Perak
300 - 399
Emas
400 ke atas
NILAM

Ganjaran
          Apabila aktiviti galakan membaca diberikan pengiktirafan dan dipiawaikan melalui NILAM, masyarakat akan dimaklumi tentang klasifikasi pengiktirafan. Penganugerahan ini akan menjadi satu aset dan pemangkin budaya suka membaca. Antara ganjaran yang diperoleh murid ialah:
a.       Skor markah rekod bacaan murid akan dimasukkan ke dalam Buku Rekod Kemajuan Murid pada setiap akhir tahun.
b.       Markah rekod bacaan ini akan dimasukkan ke dalam Sijil Berhenti apabila pelajar menamatkan persekolahannya.
c.       Pihak sekolah juga wajar memberikan surat sokongan kepada pelajar yang layak menerimanya.
d.       Pelajar yang telah mencapai rekod bacaan tertinggi di peringkat kebangsaan akan diberi Anugerah Nilam.

Contoh Aktiviti Membaca
Projek Pukal
          Setiap kelas dbekalkan 50 - 100 naskhah buku dan murid dibenarkan meminjam buku sebanyak mungkin pada setiap hari.
Bicara Buku
          Aktiviti ini sesuai untuk murid sekolah menengah. Murid digalakkan untuk banyak membaca dan membuat ulasan tentang cerita yang dibaca di dalam buku rekod. Ulasan ini boleh dibentangkan semasa perhimpunan dan murid boleh mendapat markah Rakan Pembaca selain markah ujian PLBS/ULBS untuk aktiviti ini.
Khemah Membaca
          Kem ini diadakan pada tiap-tiap tahun. Murid akan didedahkan dengan teknik membaca, kemahiran pengendalian maklumat, ADD dan kerja projek.
Kuiz Bestari
          Kuiz Bestari khusus untuk murid sekolah menengah. Pada setiap bulan, soalan akan dikemukakan dan kelas akan menghantar penyertaan yang membincangkan isu-isu berkaitan ekonomi, dadah, AIDS, sejarah, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris (MBMMBI). Pemenang akan dipilih dan diberi insentif.

Cadangan Masa Pelaksanaan NILAM
          Satu masa membaca di perpustakaan perlu dimuatkan dalam jadual waktu mata pelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ada juga waktu yang diperuntukkan untuk aktiviti Pusat Sumber Sekolah (PSS) yang melibatkan pengajaran kemahiran membaca. Contohnya aktiviti untuk Minggu Pusat Sumber Sekolah. Murid meluangkan masa selama sekurang-kurangnya 10 minit semasa waktu perhimpunan mingguan untuk aktiviti membaca seperti membuat ulasan buku.

Cabaran
          Program NILAM ini tidak akan mencapai objektif sekiranya terdapat masalah kurangnya kerjasama daripada pihak yang bertanggungjawab (pentadbir sekolah, panitia BM dan BI, GPM, guru-guru dan ibu bapa) di samping kelemahan penyediaan prasarana yang akan melembabkan proses pelaksanaan program ini. Antara faktor yang perlu ditekankan ialah:

Penyediaan Koleksi Bahan Bacaan Pusat Sumber Sekolah
          GPM perlu memastikan koleksi bahan di PSS mereka sentiasa selaras dengan perkembangan semasa agar murid teruja untuk mengunjungi pusat sumber.

Sokongan Pihak Pentadbir Sekolah
          Aktiviti-aktiviti pembacaan tidak akan dapat dijalankan dengan lancar sekiranya pihak pentadbir kurang memberikan sokongan dan illtizam dalam menjalankan sebarang aktiviti pusat sumber, termasuklah peruntukan masa dan hari yang sesuai serta bantuan kewangan atau dana untuk menjalankan program ini.

Pelibatan Ibu bapa dan Guru-guru
          Aktiviti membaca akan menjadi lebih aktif dan berkesan sekiranya ibu bapa memberikan sokongan kepada murid-murid membaca sejak kecil. Selain itu, guru memainkan peranan penting dalam menekankan bacaan murid di sekolah. Contohnya, sisipkan aktiviti-aktiviti bacaan seumpama teka silang kata dan latihan menulis ulasan buku dalam pembelajaran dan pemudahcaraan mingguan guru.

Impak
          Kesan daripada pelibatan murid dalam aktiviti-aktiviti membaca dan kerjasama daripada guru-guru serta Guru Perpustakaan Media (GPM) dalam pelaksanaan program ini akan mewujudkan golongan murid (modal insan) yang mempunyai minat membaca yang tinggi serta menjadikan tabiat membaca sebagai satu cara hidup dalam membentuk masyarakat intelektual, elit dan bermoral dari segi pemikiran juga pertimbangan hidup.

Kesimpulan
          Program NILAM adalah satu pendekatan yang memberikan peluang dan galakan kepada murid-murid menggunakan keupayaan diri dalam membentuk tabiat membaca. Pelaksanaan program secara teratur dan berilizam disokong dengan dokumen dan rekod yang sahih memudahkan penilaian dan pengiktirafan. Sesungguhnya, membaca jambatan ilmu. Bangsa membaca, bangsa yang berjaya. Salam NILAM.

Jurulatih Utama, Tokoh Nilam Negeri Perak 2015, guru pengiring dan Pegawai BTPN Perak bergambar kenangan dengan YBrs. Tn. Hj. Rozi bin Puteh Ismail, 
Pengarah Pendidikan Negeri Perak Darul Ridzuan.

Bibliografi: BTPN Perak Darul Ridzuan, Jalan Tawas Baru Utara, Tasek Damai, 30010 Ipoh, Perak Darul Ridzuan.

Sajak - HIDUP



HIDUP

dalam
bahasa alam
tumbuhan
memohon izin
ruang dan peluang
hidup subur
di celah batu-batan
kehidupan
tanpa curiga
tanpa sengketa
aman dalam bahagia
di bawah langit-Nya!

Chai Loon Guan,
Tg. Malim.
(Sumber: Jain Mahmud II)