Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Monday, June 29, 2015

Sajak - LAUTAN KEHIDUPAN

LAUTAN KEHIDUPAN

ini pelayaran
kemakrufan
nyali kulayarkan bahtera usia
menduga marabahaya
samudera
memasinkan horizon hayat
di lautan kehidupan

tanpa waswas
siap-siaga aku, pelaut hidup
pasrah
melayari kehidupan
bertemankan amalan
sesekali terkhilaf aku
dipukul olang-aling ombak
sesekali tertumpas aku
disambar gelora riak
sebelum bertamu aman
di pelabuhan iman
dalam khusyuk tafakur
bersyukur aku
biarpun acapkali terkesima tewas
mujur tidak terkapai-kapai lemas
AKU
di lautan kehinaan
di lautan kemungkaran
di lautan kehidupan!

Chai Loon Guan,
Tg. Malim.

No comments: