Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Tuesday, February 19, 2013

Sajak - DINIHARI


DINIHARI

dinihari
yang bening sepi
membangunkan aku
daripada lena yang panjang
duduk seketika di kamar diri
menghayati indahnya sepi
dalam muhasabah diri
di rumah hidup
akukah
sang pengembara tua
tercari-cari jalan pulang
dari perjalanan yang panjang?

mahu aku telusuri dinihari
bersama mimpi
kenangan
berteman impi
masa depan
dalam insaf
dan reda
bersyukur aku kepada-Nya
dilapangkan waktu
untuk aku
bertamu rindu
di taman asmaraloka
bernafas bebas
di buana luas
sebelum tiba giliran
untuk aku berangkat pulang
ke pangkuan-Mu, Tuhan!


Chai Loon Guan,
Taman Berop Idaman, Tg. Malim.

No comments: