Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Saturday, February 16, 2013

Karangan Contoh BM SPM II - Latihan Melengkapkan Teks


Latihan Melengkapkan Karangan Contoh BM SPM II
Anda telah membaca sebuah cerpen yang tersiar dalam akhbar tempatan. Cerpen itu sangat menarik pada pandangan anda dan anda ingin membuat ulasan tentang cerpen tersebut untuk dihantar kepada editor sebuah majalah sastera. Sediakan ulasan tentang cerpen tersebut selengkapnya.

Tajuk cerpen:                           Namaku Miskin
Pengarang:                               Ghazali Lateh
Media:                                      Minda Pelajar
Hari siaran:                               Isnin
Tarikh siaran:                            23 Januari 2006
Pengulas:                                 Khairunnisa Aleya Mohd. Elman

          Cerpen ialah genre penulisan yang popular. Saya gemar untuk membaca cerpen kerana pembacaan cerpen ______________ masa yang pendek untuk dihabiskan. Istilah "cerpen" bermaksud "cerita pendek". Biasanya sebuah cerpen mengungkapkan seorang watak dan watak ini terlibat dalam satu konflik yang ringkas dan terhad. Panjangnya sesebuah cerpen pula lebih kurang antara seribu hingga lima ribu _________ perkataan.

          Salah sebuah cerpen yang pernah saya baca ialah cerpen yang berjudul "Namaku Miskin". Cerpen ini tersiar ________ akhbar sisipan dalam Berita Harian, iaitu Minda Pelajar beberapa tahun yang lalu. Cerpen ini ________________ seorang remaja yang bernama Miskin bin Budiman. Nama itu telah menimbulkan konflik kepada dirinya. Kebetulan pula keluarga Miskin memang keluarga yang amat sederhana. Bapanya bekerja ________ penoreh getah. Sementara itu, namanya menjadi bahan ejekan kawan-kawan.

          Miskin sedar bahawa nama bukanlah perkara yang menghalang seseorang untuk ____________ kemajuan. Oleh hal yang demikian, dia bertekad _________ menjadi seorang yang berlawanan dengan makna namanya itu. Untuk merealisasikan tekadnya itu, Miskin menjangkau sehabis tangan untuk membuktikan bahawa dia mampu untuk menjadi seorang yang berjaya. Berkat ______________ dan kecekalan Miskin, dia akhirnya berjaya menjada seorang yang berjaya. Berkat kesungguhan dan kecekalan Miskin, dia akhirnya berjaya menjadi seorang doktor. Walaupun telah berjaya, timbul perasan terkilan dalam diri Miskin kerana bapanya tidak sempat untuk ______________ kejayaannya kerana bapanya telah meninggal dunia. Dia berasa alangkah baiknya jika bapanya menjadi orang yang pertama yang memanggil namanya sebagai "Doktor Miskin".

          Ditinjau daripada aspek temanya, cerpen ini mengetengahkan tema kesungguhan dan kecekalan hati seorang remaja untuk membuktikan sesiapa sahaja mampu untuk ____________ kejayaan jika ada kemahuan. Tema ini disokong pula oleh persoalan bahawa nama memainkan peranan penting dalam kehidupan seseorang. Ada kalanya nama seseorang _______ untuk memotivasikan seseorang bagi memajukan diri. Persoalan lain termasuklah suasana kehidupan masyarakat kampung yang serba kekurangan kerana mata ____________ sebagai penoreh getah tidaklah lumayan.

          Cerpen ini juga memaparkan persoalan sikap segelintir masyarakat yang memandang rendah serta gemar untuk mempersendakan nama-nama orang yang dianggap sebagai kurang menarik. Dalam hal ini, Miskin sering menjadi _______ ejekan kawan-kawan kerana namanya itu membawa makna yang negatif. Namun, ejekan itu tidak ____________ semangat Miskin, sebaliknya menjadi dorongan kepadanya untuk menjadi seorang yang berjaya.

          Watak merupakan perkara penting dalam kajian sesebuah cerpen. Cerpen ini memaparkan watak Miskin yang mempunyai pendirian yang tegas. Miskin juga _____________ sebagai penyabar. Hal ini dapat dibuktikan apabila Miskin menerima ejekan kawan-kawannya dengan tenang. Dia tidak menunjukkan kemarahan atau rasa tersinggung oleh ejekan itu. Setiap kali dia diejek, semangatnya untuk _______________ diri semakin memuncak.

          Miskin juga pelajar yang rajin. Dia belajar _______ dengan matlamat untuk menjadi doktor. Dia berbasikal ke sekolah setiap hari walaupun jarak rumahnya ke sekolah melebihi sepuluh kilometer. Berkat kerajinannya, dia berjaya untuk melanjutkan ______________ ke universiti dalam bidang perubatan. Hal ini terbukti apabila pengarang menggambarkan Miskin menerima ijazah dalam majlis __________________ di universiti tempat dia belajar.

          Cerpen ini disampaikan dengan teknik imbas kembali. Miskin yang berada di dewan, mengenang pengalaman hidupnya semasa bersekolah kembali. Setiap perlakuannya semasa menunggu giliran untuk menerima ___________ ijazah itu mengaitkannya dengan pengalaman-pengalaman pahit yang pernah dilaluinya dahulu. Daripada segi plotnya, cerpen ini disampaikan secara kronologi tetapi diselitkan ___________ unsur imbas kembali yang ketara.

          Gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang amat baik. Pengarang mampu untuk membangkitkan minat pembaca untuk ______________ detik demi detik dalam cerpen berkenaan. Gaya bahasa pengarang juga mampu untuk menyentuh perasaan pembaca apabila watak utamanya mengenang bapanya yang telah meninggal dunia. Watak Miskin berasa kejayaannya tidak begitu bererti kerana dia terlalu ingin bapanya menjadi orang ______________ memanggilnya dengan nama "Doktor Miskin".

          Sebagai kesimpulannya, cerpen "Namaku Miskin" ialah sebuah cerpen yang menarik. Cerpen ini ________________ tema dan persoalan yang mengungkapkan nilai serta pengajaran yang dapat dijadikan sebagai __________ oleh pembaca. Penggunaan sudut pandangan orang pertama oleh pengarang menjadikan cerpen ini terasa begitu dekat dengan pembaca. Cerpen ini mampu untuk memberikan kesedaran, khususnya kepada remaja, betapa ___________ dapat dicapai oleh sesiapa sahaja jika ada kesungguhan, kecekalan, semangat, dan kemahuan yang tinggi.

(Sumber: Esensi Bahasa Malaysia SPM - Longman/Pearson: Julai 2012)
·         Cikgu Chai Loon Guan, GC BM dan Munsyi Dewan, SMK Methodist, Tg. Malim.

No comments: