Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Friday, June 1, 2012

Karangan BM Tingkatan 2


Malang Tidak Berbau

          Meng Huat seorang budak yang nakal. Dia merupakan kawan baik jiran saya. Sebelum saya melanjutkan pelajaran ke sekolah menengah, kami sentiasa bermain bola sepak di padang yang berhampiran dengan rumah kami. Dia bukan sahaja seorang budak yang nakal, bahkan juga suka mendera haiwan yang berada di tepi jalan. Selain jiran saya, Meng Huat tidak mempunyai kawan yang lain.

          Pada 20 November 2009 yang lalu, suatu kemalangan telah berlaku. Tragedi malang itu tidak terlupa oleh saya. Sebenarnya, hari itu juga merupakan hari terakhir saya bermain bola sepak dengan Meng Huat. Pada hari itu, saya dan kawan-kawan saya seperti biasa bermain bola sepak di padang. Tidak lama kemudian, Meng Huat pun tiba di padang. Dia ingin bermain bersama-sama.

          Selepas penat bermain, kami pun berehat di bawah sebatang pokok yang besar dan rendang. Tiba-tiba, hujan turun dengan lebatnya. Kami pun mengambil langkah seribu untuk balik ke rumah masing-masing. Malangnya, Meng Huat masih leka bermain walaupun hujan semakin lebat. Nasihat kami tidak diendahkan.

          Hujan semakin lebat. Sesekali angin bertiup kencang. Dedaun di sekitar berterbangan. Malang tidak berbau. Suatu kemalangan telah menimpa Meng Huat. Saya terdengar akan bunyi dentuman yang kuat. Panahan petir agaknya dan sesekali dituruti kilat. Meng Huat telah tercampak ke tepi padang.

          Rupa-rupanya, Meng Huat dipanah petir. Sekujur tubuh kelihatan kaku di tepi padang. Hujan masih turun. Kilat sabung-menyabung. Orang ramai cuba menghulurkan bantuan. Sayangnya, segala-galanya sudah terlambat.

          Ketibaan ambulans telah mengesahkan bahawa Meng Huat sudah tidak bernyawa lagi. Meng Huat telah meninggal dunia dalam tragedi yang ngeri itu. Keluarga Meng Huat telah dihubungi oleh pihak polis. Segala-galanya berlaku dalam sekelip mata sahaja.

          Yang jelas, peristiwa malang tersebut tidak dapat saya lupakan selagi hayat dikandung badan.


Hasil kerja:
Yap Kai Lun, Tingkatan 2 Hijau, SMJK Katholik, 35900 Tg. Malim, Perak Darul Ridzuan.

No comments: