Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Friday, June 29, 2012

Cerpen - PERIBAHASA


Genggam Bara Api Biar Sampai Menjadi Arang”
Tulis sebuah karangan berdasarkan makna peribahasa di atas.

          Ali seorang budak yang bercita-cita tinggi. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang doktor. Semangatnya berkobar-kobar kerana menganggap doktor itu pekerjaan yang mulia kerana bertanggungjawab mengubati pesakit yang menghidapi berbagai-bagai penyakit.

          Kampung Ali sering dilanda wabak penyakit. Ditambah pula dengan taraf kesihatan penduduk yang rendah, isu penyakit itu bertambah kronik dan menyebabkan penduduk kampung senantiasa hidup dalam keadaan runsing dan tidak tenteram.

          Apabila mengenangkan hidupnya dan penduduk sekampungnya yang penuh dengan keperitan, Ali menanam cita-cita untuk menjadi seorang doktor. Dia berhasrat untuk mengubah nasib penduduk kampung yang sering menjadi mangsa wabak penyakit. Cita-cita yang melangit itu harus dicapainya dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Genggam bara api biarlah jadi arang, fikirnya.

          Setiap hari, Ali akan meluangkan kira-kira 5 jam untuk mengulang kaji pelajaran. Tidak kira petang ataupun malam, Ali akan senantiasa membawa buku bersama-samanya. Masa yang selebihnya akan digunakan untuk aktiviti sukan dan riadah untuk menghilangkan tekanan.

          Sekiranya dia menghadapi soalan yang tidak difahami, dia tidak akan segan-segan untuk bertanyakan guru. Jika ada waktu terluang, Ali akan mengadakan perbincangan berkumpulan dengan rakan-rakannya. Di situ, mereka akan bertukar-tukar pendapat dan pengetahuan, serta bertanyakan kemusykilan dalam pelajaran.

          Usaha gigihnya yang berterusan akhirnya membuahkan hasil. Dalam peperiksaan PMR, dia berjaya mendapat 8A dan telah ditawarkan untuk berpindah ke sekolah berasrama penuh. Selepas berjaya dalam peperiksaan SPM dengan keputusan yang cemerlang, Ali telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajarannya ke England dalam bidang perubatan atas pembiayaan dan biasiswa kerajaan sepenuhnya.

          Biarpun Ali masih belum menamatkan pelajaran perubatannya di rantau orang namun ada sinar bahagia menyinari masa depannya. Sesungguhnya, kejayaan Ali banyak berpegang teguh pada peribahasa, “Genggam bara api biar sampai menjadi arang.”

Hasil karya:
Leong Yu Zhe, Tingkatan 3 Meekness, SMK Methodist, 35900 Tg. Malim.

No comments: