Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Friday, May 11, 2012

MIMPI


Mimpi

  Menurut Kamus Dewan, mimpi bermaksud sesuatu yang terlihat atau dialami di dalam tidur. Mengikut Wikipedia, mimpi boleh didefinisikan sebagai gabungan imej, bunyi dan animasi yang membentuk sesuatu cerita semasa kita sedang tidur.

      Para peneliti Harvard Medical School pula, melaporkan bahawa mimpi adalah cara otak mengolah, mengintegrasikan dan memahami informasi baharu. Mimpi membantu kita memecahkan masalah.

    Mimpi sering hadir di antara masa seseorang hampir lena hingga dia tidur lena adalah benar dan berfaedah. Mimpi-mimpi ini selalunya merupakan pembawa pembukaan dan perantaraan kepada yang luar biasa.

      Mimpi berkait erat dengan tidur. Terjadinya mimpi dan apa-apa yang dimimpikan kadangkala menjadi pertanyaan yang membuat penasaran, sehingga ada baiknya kita mengetahui apa-apa yang terjadi pada saat kita tidur.

      Pada saat tertidur, pancaindera kita tidak bekerja, tetapi  otak tetap bekerja, bahkan otak akan lebih aktif pada saat kita bermimpi, daripada saat kita terjaga dan melakukan aktiviti harian. Oleh sebab itu, otak dapat mencipta gambaran-gambaran berupa imaginasi tanpa ada peranan pancaindera. Inilah dikatakan mimpi.

  Orang buta juga bermimpi tetapi mereka tidak melihat visual, cuma bermimpi tentang suara, sentuhan dan emosi yang dirasakan oleh mereka. Mimpi warna dan hitam putih. Mengikut kajian, 12 peratus orang normal mengalami mimpi hitam dan putih. Maksudnya tidak ada warna.

Uniknya, pada saat bermimpi, otot-otot kita dalam keadaan tidak aktif sehingga mencegah kita memerankan apa-apa yang dialami dalam mimpi. Walaupun, mimpi tampak sangat nyata tetapi dengan tidak berfungsinya otot membantu kita agar tidak mencederakan diri sendiri atau orang lain.

Disediakan oleh:
Tan Qian Rou,
Tingkatan 1 Meekness, SMK Methodist, 35900 Tanjong Malim,
Perak Darul Ridzuan.

No comments: