Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Monday, September 26, 2011

Majlis Hari Jadi

Gambarkan Suasana Sambutan Majlis Hari Jadi Anda pada Tahun Ini.

Pada hari Sabtu yang lalu, saya telah menyambut hari jadi saya yang ke -12. Majlis hari jadi saya telah diadakan di rumah saya pada waktu malam.

Emak telah menyediakan pelbagai jenis makanan yang beraroma dan enak. Bapa pula turut membantu, yakni menolong emak menghias ruang tamu rumah dengan barang hiasan yang menarik dan cantik seperti belon, riben, kad-kad ucapan dan bunga-bungaan. Banyak kawan telah datang ke rumah saya untuk meraikan hari jadi saya pada malam itu. Mereka turut membawa hadiah untuk kenangan saya.

Kawan-kawan saya memulakan majlis pada malam itu dengan memasang dan menyalakan lilin di atas sebuah kek yang besar. Kemudian mereka menyanyikan lagu “Selamat Hari Jadi” untuk saya. Kami menyanyikan lagu tersebut bersama-sama sambil bertepuk tangan dengan gembira sekali. Sebaik selesai menyanyi, saya pun dibenarkan memasang hajat sebelum meniup lilin kek. Kedengaran tepukan gemuruh daripada kawan-kawan saya. Mereka turut mengucapkan tahniah dan berdoa agar saya sihat sejahtera hendaknya dan  maju jaya selalu.

Selepas itu, saya memotong kek dan menjemput kawan-kawan saya menjamu selera dengan aneka juadah yang telah disediakan. Kami makan sambil berbual-bual dengan gembira. Selepas itu, saya diberi penghormatan untuk membuka hadiah yang saya peroleh.

Pada pukul 9:30 malam, majlis tersebut pun tamat. Kawan-kawan saya mengucapkan terima kasih sebelum pulang ke rumah masing-masing. Selepas itu saya membantu emak mengemaskan rumah. Kakak turut menghulurkan bantuan. Kakak membantu kami membasuh pinggan dan mangkuk di dapur. Sebenarnya, kami bergotong-royong membersihkan ruang tamu rumah.

Saya berasa amat gembira pada malam itu kerana dapat memyambut hari jadi saya dengan meriah sekali. Saya berharap agar majlis sambutan hari jadi saya akan menjadi lebih meriah pada tahun depan. Yang penting, saya perlu belajar rajin-rajin, bergiat aktif dalam kegiatan kokurikulum sekolah dan sihat walafiat pada setiap masa.

Hasil tulisan:
Ong Wee Ming, Tingkatan 1 Hijau, SMJK Katholik, 35900 Tg.Malim, Perak Darul Ridzuan.