Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Sunday, June 5, 2011

Karangan BM PMR - Surat Tidak Rasmi

No.4,Taman Anson,
Jalan Ketoyong,
35900 Tanjong Malim,
Perak Darul Ridzuan.
6 JUN 2011

Menemui sahabatku, Leong Kar Wong yang kini berada di Kampar, Perak Darul Ridzuan semoga sihat walafiat hendaknya di sisi keluarga yang tersayang.

Saudara Kar Wong,

Surat saudara telah selamat saya terima dua minggu yang lepas. Saya memohon maaf terlebih dahulu kerana saya terlewat untuk membalas surat saudara. Saya berharap agar saudara memaafkan saya.

Dalam surat kepada saya, saudara ingin mengetahui hobi saya. Selain itu, saudara juga ingin mengetahui keistimewaan dan sebab hobi tersebut menjadi pilihan saya. Sebenarnya, saya mempunyai hobi pilihan saya, iaitu membaca pada masa lapang.

Saya telah mula membaca buku sejak kecil lagi. Malah dalam mimpi saya, saya tidak dapat berpisah dengan buku atau bahan bacaan yang bermanfaat. Salah satu keistimewaan membaca buku ialah pembaca dapat menguasai sejumlah kosa kata dan frasa dalam sesuatu bahasa. Setelah saya membaca buku bertahun-tahun lamanya, kosa kata atau frasa yang susah mampu saya kuasai dan fahami maksudnya dengan mudah.

Selain itu, saya berkeupayaan untuk mengarang sebarang tajuk penulisan dengan mudah. Dengan adanya hobi membaca buku, keputusan peperiksaan saya semakin meningkat cemerlang. Walaupun tajuk karangan ujian susah, namun saya tetap boleh menangani masalah tersebut tanpa menghadapi sebarang masalah.

Di samping itu, hobi tersebut tidak melibatkan perbelanjaan kos yang besar. Saya tidak payah membayar wang yang banyak untuk membeli buku. Kebanyakan buku boleh dipinjam dari perpustakaan sama ada di perpustakaan sekolah, universiti atau perpustakaan awam yang terletak berhampiran dengan rumah saya.

Saya memilih amalan membaca sebagai hobi saya kerana saya mahu menjadi seorang rakyat Malaysia yang berguna kepada diri, keluarga, bangsa dan negara pada masa depan. Jikalau saya tidak membaca buku, saya tidak boleh mencapai cita-cita saya, bak kata ilmu pelita hati dan membaca jambatan ilmu.

Setakat ini sahaja yang boleh saya ceritakan. Jumpa lagi dalam lembaran warkah yang akan datang. Kirimkan salam ingatan tulus ikhlas saya kepada keluarga saudara. Sekian, terima kasih.

Sahabatmu,
Chai Wei Jian
Disediakan oleh: Chai Wei Jian, Tingkatan 1 Hijau, SMJK Katholik, 35900 Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.

No comments: