Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Saturday, April 23, 2011

Karangan Pengalaman

‘’Anda telah mengikut bapa saudara anda ke laut untuk menangkap ikan. Ketika asyik memerhatikan ketenangan di laut, anda tidak menyedari bahawa langit mulai gelap dan hujan turun mencurah-curah.’’ Ceritakan pengalaman anda seterusnya.

Pada hujung minggu yang lalu, bapa saudara saya dan saya turun menangkap ikan di laut. Pada hari tersebut, kami menyediakan barang-barang keperluan seperti umpan, baldi, joran dan sebagainya. Kami juga menyediakan beberapa makanan ringan supaya tidak akan lapar semasa memancing. Selain itu, ibu menasihati saya bahawa kami harus berhati-hati semasa memancing dan bergurau jangan dimakan oleh ikan sebaliknya. Selepas itu, kami pun memulakan perjalanan ke pelabuhan.

Selepas dua jam perjalanan, kami telah sampai ke pelabuhan itu. Bapa saudara membeli tiket untuk menaiki bot. Harga tiket bukan mahal sangat. Sebelum menaiki bot besar yang lengkap, kami disuruh untuk memakai jaket keselamatan. Jaket keselamatan membolehkan kami terapung di permukaan air jika kami ditakdirkan berlaku kemalangan.

Kelihatan laut tenang dan cuacanya cerah. Saya menikmati pemandangan laut sambil menunggu sampai di destinasinya. Setibanya di tempat yang dikatakan lubuk ikan, saya mula mabuk laut, bapa saudara terus menghulurkan pil ubat kepada saya sebagai penawar. Selepas itu, bapa saudara pun mula melabuhkan pancingnya. Saya meminta bapa saudara mengajar saya teknik-teknik memancing ikan. Saya mendengar setiap arahan bapa saudara dengan teliti. Selepas setengah jam, ikan masih belum terpancing oleh bapa saudara saya. Bapa saudara saya memberitahukan bahawa memancing ikan memerlukan kesabaran yang tinggi. Kami terus sabar menunggu.

Tiba-tiba sedang kami asyik memancing ikan, angin bertiup dengan kencang. Hujan mula turun mencurah-curah. Kilat sabung-menyambung. Bapa saudara menyuruh saya mengemas barang-barang untuk pulang. Saya berasa sangat panik namun tetap menurut arahan bapa suadara. Yang jelas pada ketika itu, hujan ribut telah menghalang kami. Kami hanya boleh berada di dalam bot itu sambil berdoa agar hujan berhenti. Hujan kian lebat. Angin laut kian kencang. Laut masih bergelora. Bot kami teroleng-oleng dipukul ombak. Tanpa berfikir banyak, bapa saudara mengambil keputusan untuk mengeluarkan air hujan dari bot dengan tong yang disediakan. Tidak lama kemudian, hujan telah berhenti dan bot kami mula stabil biarpun ombak masih mengganggu kami semasa dalam perjalanan pulang ke pelabuhan. Dengan kesabaran, kami berjaya menghadapi segala rintangan dan selamat kembali ke daratan. Syukur kami kepada Tuhan.

Selepas pulang ke rumah, saya menceritakan pengalaman ngeri ini kepada ibu. “Inilah suatu pengalaman yang tidak boleh kamu lupakan, anakku,” kata ibu. Ibu juga menasihati saya agar senantiasa berwaspada dalam melayari bahtera kehidupan ini. Akan saya ingat dan simpan memori itu dalam diari hidup saya selagi hayat dikandung badan.

Ditulis oleh:
Tan Chee Shin, Tingkatan 2 Amanah, SMK Methodist , 35900 Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.

No comments: