Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Sunday, April 10, 2011

Karangan Pengalaman BM PMR

Pada suatu hari anda berseorangan di rumah. Tiba-tiba berlaku ribut yang menerbangkan sebaris bumbung rumah anda. Ceritakan pengalaman anda ketika itu sehingga ibu bapa anda pulang.


Pada bulan Disember 2010, hujan turun dengan lebatnya selama beberapa hari di selatan Semenanjung Malaysia, iaitu Pahang, Melaka, dan Johor Darul Takzim. Negeri-negeri berkenaan turut dilanda banjir besar. Taman perumahan saya tidak terkecuali. Ribut telah menerbangkan sebaris bumbung rumah saya.

Kebetulan pula ibu bapa dan abang saya balik ke kampung nenek di Negeri Sembilan kerana bapa saudara saya mengadakan kenduri majlis hari jadi anaknya. Oleh itu, saya dan adik lelaki saya yang berusia 12 tahun ditugaskan untuk menjaga rumah sepanjang ketiadaan ibu bapa saya. Mereka hanya meninggalkan sedikit wang untuk kami membeli makanan di kedai makan yang berhampiran.

Peristiwa itu bukan sahaja mengejutkan kami bahkan juga jiran tetangga yang lain. Jiran-jiran kami turut menghulurkan pertolongan. Ada yang bertindak pantas menelefon pihak bomba dan klinik kesihatan. Beberapa orang jiran mengalami kecederaan. Mereka kemudian diberi rawatan kecemasan sebelum dikejarkan ke klinik kesihatan yang berhampiran.

Pihak polis yang bertugas turut memantau keadaan. Mereka turut menasihati kami agar bersabar sehingga bantuan kecemasan tiba. Mujurlah, saya dan adik saya tidak mengalami sebarang kecederaan yang serius. Seperti kebanyakan jiran yang lain, kami cuma mengalami kejutan. Sesungguhnya, kejadian ribut kali ini mengejutkan kami, penduduk taman dan kawasan-kawasan di sekitarnya.

Kami sempat menelefon ibu dan bapa di kampung nenek untuk menceritakan keadaan yang berlaku. Rupa-rupanya, mereka sedang dalam perjalanan pulang ke rumah. Kami menunggu sehingga mereka tiba di rumah pada lewat tengah malam. Sesungguhnya, pengalaman itu tidak akan luput daripada kehidupan kami selagi hayat dikandung badan.

Hasil kerja:
S.GURUSAMY, Tingkatan 2 Dedikasi, SMK METHODIST, 35900 Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.

No comments: