Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Saturday, September 12, 2009

FESTIVAL SASTERA

Festival Sastera Meriah
oleh Nazel Hashim Mohamad

FESTIVAL Sastera Perpaduan Malaysia 2002 diadakan di Perlis baru-baru ini dengan aktiviti seperti simposium, deklamasi puisi dan bicara tokoh. Dalam 'bicara tokoh,' tokoh penting yang dibicarakan ialah Awang Batil. Menurut Rejab FI, Awang Batil sebagai tukang karang cerita pernah popular di kalangan masyarakat Melayu di Perlis,Pulau Pinang, Kedah dan Selatan Thailand.

Sementara dalam 'Wacana Pemikiran Patriotisme' pembicaranya: Datuk Borhan Md Yaman (Melaka), Saiyed Ahmad Abdullah (Pahang) dan Datuk Mahmud Hashim (Perlis) bercerita mengenai pengalaman mereka yang berkisar dari dekad awal abad ke-20, sehingga ke zaman awal Merdeka. Masing-masing mengisahkan pengalaman waktu bersekolah, keterlibatan dalam dunia pendidikan, mengambil bahagian dalam arus kebangkitan politik, mencurah bakti alam dunia penulisan yang semuanya mempunyai maksud, yakni demi berjuang menentang penjajahan dan cuba mengisi kemerdekaan yang dicapai.

Slot 'Simposium Penulis Pelbagai Kaum IV' pula didahului dengan ucapan aluan oleh Pengerusi Jawatan Kuasanya Dr Othman Puteh, berkenaan dengan usaha membina dan memartabatkan penulisan di kalangan penggiat sastera berbahasa Melayu. Beliau menyentuh aspek sejarah, mutu dan impaknya sehingga kini berdiri satu kumpulan penulis bukan Melayu yang agak menonjol, sekurang-kurangnya dalam genre cerpen dan puisi.

Pada Ucap Utama Sesi 1, Dr Anwar Ridhuan (Dewan Bahasa dan Pustaka), menyentuh mauduk 'Perpaduan Dalam Sastera dan Sastera Perpaduan.' Antara perkara penting yang beliau ketengahkan adalah dua asas perpaduan iaitu bahasa dan pendidikan, dengan mengaitkan betapa kita perlu mengetahui sejarah mutakhir khususnya 'Tragedi 13 Mei 1969' yang amat rapat dengan sikap, pemikiran, toleransi, politik, ekonomi, dan apa saja yang ada hubungkait dengan rakyat Malaysia.

Dalam Perbincangan Karya Penulis Setempat, Asmiaty Amat membahaskan 'Hubungan Kaum (Suku Kaum)' dalam Novel Penulis Sabah. Beliau cuba memperkenalkan beberapa penulis Sabah yang mewakili kaum masing-masing, di samping judul novel pilihan mereka. Mengikut Asmiaty, hubungan kaum dari aspek percintaan dan perkahwinan yang banyak diketemukan di dalam novel yang dikaji itu.

Bicara disusuli oleh Jiso Rutin (DBP Cawangan Sarawak) dengan kertas berjudul Penulis Bukan Melayu dalam Perkembangan Penulis di Sarawak. Seperti keadaannya di Sabah, Jiso Rutin juga memperkenalkan kepelbagaian etnisiti di negerinya, dan perkembangan penulis dalam dunia pengkreatifan, di samping menyentuh penulis dari suku kaum yang banyak menghasilkan karya seperti kaum Cina (Jong Chian Lai, William Chan Khun Neng).

Mohamad Saleeh Rahamad pula mengkaji 'Cereka Penulis Bukan Melayu' di Semenanjung; Restropektif Selepas Tiga Dekad.' Kertas ini cukup menarik kerana sifatnya yang komprehensif dan rujukan yang diberikan pula begitu terperinci. Beliau menyerlahkan keterlibatan penulis bukan Melayu sehubungan susur galur historikalnya yang bermula sejak termaktubnya gagasan Kesusasteraan Kebangsaan 1971. Selain iu disentuh juga genre novel, dengan tekanan kepada rentak yang sumbang irama. Pengarang dan hasilnya yang representatif dipaparkan. Dalam genre cerpen ditekankan kepada sifat kesetaraan dan ketaraannya. Selain penulis daripada kaum Cina, India, dan Siam, Mohamad Saleeh mengetengahkan cerpenis daripada kaum Orang Asli suku kaum Semai, iaitu Mahat anak Cina atau nama samarannya Akiya.

Pembicara berikutnya Teo Huat pula membentangkan kertas 'Langit Sama Biru: Perbandingan Sajak Kanak-Kanak Mahua dengan Sajak Kanak-Kanak Kebangsaan.' Beliau berpendapat memang ada tema patriotisme dalam sajak tulisan kaum Cina di Malaysia, seperti dalam sajak Bendera Malaysia (Cao Feng) yang dibandingkan dengan sajak yang dihasilkan oleh penulis Melayu Bendera Negara (Firdaus Abdullah).

Dalam sesi 'Membicarakan Karya Sastera Pengarang Pelbagai Kaum Awal Abad 21, bagi genre cerpen, novel, puisi dan drama', Dr Othman Puteh memulakannya dengan kertas berjudul 'Cerpen Pada Awal Abad 21: Penglibatan Pengarang Pelbagai Kaum.' Othman membuka minda hadirin dengan pengenalannya mengenai suasana pencerpenan di Malaysia yang dikatakan bermula pada pertengahan abad ke-20. Pada tahun 1970-an timbul nama baru seperti On Ah Guan @ Ghazali MA dengan Sementara Menanti (Heinemann, 1981), Siow Siew Sing dengan Antara dua Persimpangan (EUP 1982), Lai Choy (Migrasi ke Selatan, DBP, 1997).

Dalam membicarakan 'Novel Pengarang Pelbagai Kaum Awal Abad 21' ini juga, Hamzah Hamdani (DBP Cawangan Sarawak) berkata, dalam tempoh tiga tahun pada abad ini cuma terdapat 44 buah novel saja diterbitkan. Hamzah tidak dapat menyerlahkan novelis bukan Melayu awal abad ini kerana memang tidak ada. Ini kerana katanya, untuk menghasilkan novel bermutu seseorang itu harus membudaya fikiran dan cara hidupnya dalam budaya Melayu itu. Inilah yang didapati amat kurang pada penulis bukan Melayu, persis mereka sukar malah gagal untuk menulisnya seperti penulis Melayu.

Lim Swee Tin pula membawa tajuk 'Menelusuri Sumbangan Penyair Bukan Melayu di Pesisiran Alaf ke-21: Satu Sorotan Awal.' Beliau menggolongkan penulis kepada tiga golongan: (1) yang sudah mula berkarya sejak 70-an, antaranya seperti Lim Swee Tin, Cheng Po Hock; (2) yang terkemudian sedikit, seperti Awang Abdullah (Pui Tiong Gee), Lee Cheong Beng (Muhd. Azli Lee), Chai Loon Guan; dan (3) pendatang baru seperti Poul Nanggang, Dony Marujil, Raja Rajeshwari. Mereka ini pula, katanya, telah menyumbang menerusi media akhbar/majalah, terbitan karya dalam bentuk kumpulan puisi, dan penyertaan dalam sayembara penulisan.

Ramlee Awang Murshid dengan kertas kerjanya 'Proses Kreatif Penulisan Novel (Thriller) menggambarkan bagaimana hendak mencetus sesuatu idea, sebelum menyusunnya menjadi sebuah thriller. Malah dikemukakan juga `konsep thriller' itu dengan panjang lebar. Di Malaysia katanya amat kurang novel thriller yang dihasilkan.

Dalam proses Kreatif II, Zaen Kasturi membawakan judul 'Dari Denai Tradisi yang Murni ke Lebuh raya Moden yang Galau. Zaen menarik minat peserta dengan pengalaman unik merangkumi semua fitrah kehidupan untuk meluahkannya dalam bentuk kreatif: puisi dan cerpen. Beliau juga mendedahkan betapa dia cuba memperkaya istilah dalam bahasa Melayu dengan membentuknya sendiri (tidak terdapat dalam mana-mana kamus teks bahasa Melayu) dengan gambaran yang meyakinkan pembaca.

Sementara pembentang berikutnya, Mohd Ramli Raman (UM), pemuisi sedang menonjol, turut menerjahkan isi hatinya dalam 'Pengalaman Berkarya: Satu Catatan Panjang Diri dalam Puisi.' Keterperincian pengisahan keterlibatannya dalam dunia pemuisian, amat menarik. Dalam 'Proses Kreatif: Pengalaman Menukangi Puisi dari Simbahan Warna Kehidupan,' Awang Abdullah (Pui Tiong Gee) pula menceritakan dengan agak terperinci kemajuannya berpuisi - sejak zaman persekolahan dan di maktab perguruan.

Selanjutnya, Tung Wai Chee (USM) pula membicarakan proses 'Kreatif II: Proses Kreatif Penulisan Cerpen.' Berbeza daripada ketiga-tiga pembentang di atas, Tung Wai Chee lebih menjurus ke aspek penyediaan kepada menghasilkan karya. Maka itu beliau menggariskan beberapa panduan, seperti bagaimana untuk mendapatkan idea dan mengaplikasinya. Komponen terakhir simposium ialah forum berjudul 'Peranan Penulis Pelbagai Kaum: Ke Arah Pemantapan Kebudayaan Nasional.' Anggota panelnya terdiri daripada Siri Ning Buah (Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia), Prof Lim Cheng Seng (UM), Dr Krishanan Maniam (Gapetam) dan Zaini Oje (DBP). Forum menggagaskan, antaranya betapa kesusasteraan asing harus dipelajari dan juga dihayati untuk dijadikan elemen pembantu dalam menghasilkan karya yang bertemakan tempatan.

Suatu lagi acara dalam festival ini ialah acara budaya yang diadakan pada sebelah petang di Perkampungan Budaya Bintong bertempat di kawasan Sekolah Kebangsaan Padang Kota, tidak jauh di luar Kangar. Di sini dilangsungkan Majlis Persembahan Genre Sastera Perpaduan Kaum dan Kesenian Tradisional Perlis. Majlis diserikan dengan dendangan lagu asli dan canggung. Sebanyak enam kesenian tempatan dipersembahkan: Awang Batil, Beduan, Hadrah, Gendang Terinai, Alu Bunyi dan Canggung.

Untuk memeriahkan lagi majlis, diadakan juga bacaan puisi membabitkan Nordin Zainal (Norza), Bibi Baharom, Raja Rajeswari dan Nina Pogadev dari Russia. Majlis menjadi semakin meriah apabila Aripin Said pakar lagu tradisi Pahang mendendangkan lagu rakyat berjudul Burung Kenek-Kenek dan Angin.

(Sumber: Berita Minggu, 10 November 2002)

No comments: