Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009

Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009
Penulis (Guru Cemerlang BM dan Munsyi Dewan) menerima Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2008/2009 daripada YAB Tan Sri Dato' Hj. Muhyiddin Hj. Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia di Dewan Bankuet, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 30 November 2010.

Tuesday, July 28, 2009

ESEI I - GAYA BAHASA DALAM LAMBAIAN MALAR HIJAU

GAYA BAHASA
Unsur Metafora dan Personifikasi dalam cerpen “Lambaian Malar Hijau".

1.0
Pendahuluan:

Lazimnya, unsur metafora dan personifikasi merupakan antara unsur atau inti gaya bahasa yang membina sesebuah karya puisi, khususnya genre sajak. Namun,tidak dapat dinafikan bahawa kedua-dua unsur gaya bahasa tersebut turut hadir sama ada secara langsung atau tidak langsung dalam karya-karya sastera yang lain seperti genre cerpen, novel dan drama.

Justeru, makalah ini cuba mengenal pasti unsur-unsur metafora dan personifikasi dalam teks cerpen “Lambaian Malar Hijau” (Antologi Anak Laut: Halaman 88 – 98) buah pena penulis wanita bukan Melayu tanah air yang prolifik dewasa ini, iaitu Saroja Theavy a/p Balakrishnan.

2.0
Sinopsis Cerpen:

Cerpen “Lambaian Malar Hijau” (LMH) mengisahkan Daneng anak orang asli dari perkampungan asli Lembah Tualang yang enggan meneruskan pelajaran walaupun mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Sudah enam bulan Daneng meninggalkan sekolah berasrama dan kembali ke kampungnya di kawasan hutan. Cikgu Jo yang tidak mudah berputus asa terus memujuk Daneng supaya meneruskan pelajarannya.

Pada mulanya, Daneng berkeras tidak mahu menyambung pelajarannya kerana terlalu cinta akan kawasan hutan yang dianggap warisan daripada nenek moyangnya. Cikgu Jo menyuruh Daneng melanjutkan pelajaran kerana dengan ilmu dan kedudukan yang baik, dia akan dapat menjaga hutan itu dengan lebih berkesan. Akhirnya, hati Daneng lembut dan dia meneruskan pelajaran di bandar.

Dua puluh lima tahun kemudian, Daneng telah berjaya menerima Hadiah Nobel kerana usahanya memulihara dan menambah kawasan hutan di negara ini. Beliau telah dianugerahi gelaran “Datuk” atas segala usahanya. Cikgu Jo berbangga dengan pencapaian pelajarnya itu. Datuk Daneng sebagai orang yang tidak cepat lupa daratan terus mengenang jasa Cikgu Jo yang amat besar itu.

3.0
Biodata Penulis:

Saroja Theavy a/p Balakrishnan dilahirkan pada 7 April 1962 di Alor Star, Kedah. Ijazah Sarjana Muda Sastera & Diploma Pendidikan diperoleh melalui pengajiannya di Universiti Kebangsaan Malaysia. Bertugas sebagai guru di SM Alam Megah, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan. Kini, beliau sedang melanjutkan pengajian peringkat sarjana dalam bidang kesusasteraan di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Cerpen-cerpennya dihimpunkan dalam antologi Menara (1988), Menara 2 (1989), Menara 4 (1991), Kuala Lumpur dan Angin Pagi (1994). Pernah memenangi Hadiah Cerpen Malayan Banking – DBP I, II dan IV, dan tempat kedua dalam Peraduan Menulis Cerpen DBKL – DBP ( sempena Kuala Lumpur 100 tahun). Kumpulan cerpennya ialah Gemerlapan.

4.0
4.1
Definisi Metafora:

Metafora merupakan perbandingan secara terus atau langsung tanpa menggunakan kata-kata seperti, umpama, bak, bagai, ibarat, dan sebagainya.
Contohnya:
a. Pengalaman demi pengalaman dapat kugaulkan menjadi resipi kedewasaan.
b. Akar tradisi kautinggalkan di arkib nostalgia.
c. Kasih dan iltizam ibu akan kekal terukir di arca ingatan.

4.2
Metafora dalam cerpen LMH:

Butir-butir kemegahan (Hlm.88)
Rantai keresahan (Hlm.88)
Alunan manja (Hlm.88)
Titisan kegelisahan (Hlm.88)
Pintu hati (Hlm.89)
Harum kesegaran (Hlm.89)
Irama rimba (Hlm.89)
Lautan fikiran (Hlm.90)
Daerah satelit (Hlm.90)
Kotak hati (Hlm.91)
Kitaran kemiskinan (Hlm.91)
Butir-butir idea (Hlm.91)
Panorama asmaraloka (Hlm.92)
Menara gading (Simpulan Bahasa) (Hlm.94)
Awan kerisauan (Hlm.96)
Jantung belantara (Hlm.96)
Manik-manik peluh (Hlm.97)
Anak rimba (Hlm.97)
Garis-garis usia (Hlm.97)
Ombak kegembiraan (Hlm.97)
Kolam mata (Hlm.97)

5.0
5.1
Definisi Personifikasi:

Personifikasi dikenal juga sebagai perorangan atau penginsanan. Pengarang memberikan sifat manusia, sama ada dari segi perasaan, perwatakan atau tindak-tinduk kepada benda-benda mati, binatang, idea, atau hal-hal yang lebih abstrak.
Contohnya:
a. Kemanusiaan yang ternoda merelakan manusia mencabul dan membunuh.
b. Kegagalan sebenarnya mengajar kita erti ketabahan dan kecekalan.
c. Dan saat itulah ingatannya segera terbang balik ke kampung.
d. Benaknya mendandan sejuta persoalan.

5.2
Personifikasi dalam cerpen LMH:

01.
Masa berengsot perlahan-lahan dalam alunan manja belantara Khatulistiwa ketika Daneng memimpin seorang lelaki tua mendaki cerun landai yang ditumbuhi semak-samun.
02.
Pandangan matanya menjangkau jauh, meneliti gerak-gerayu setiap batang pohon di kawasan hutan itu.
03.
Kesuk-kesik dedaun seakan-akan membisikkan sesuatu.
04.
Perasaannya kian kuat berkocak.
05.
Kabus pagi yang sejuk mengucup mesra jiwa Daneng yang dihujani titisan kegelisahan sejak bunga-bunga putih pohon resak laut di hadapannya itu mula berkembang.
06.
Kelihatan lebah-lebah menari-nari mengerumuni sarang madukara yang tergantung pada dahan pohon itu.
07.
Perlahan-lahan alam yang menghijau dan jiwa manusia yang buncah itu bersua.
08.
Nikmat kebebasan membanjiri segenap jiwa raganya.
09.
...ketika suria menyimbah cahaya.
10.
Harum kesegaran pawana pagi terus menerpa perkampungan asli di Lembah Tualang.
11.
…dan depusan angin menghidupkan alam raya.
12.
Ketidakpastian mula mengetuk pintu hatinya.
13.
Kicauan unggas yang pelbagai menusuk cuping telinganya.
14.
Kalimatnya diselimuti perasaan ketidaksenangan yang timbul tenggelam.
15.
Fikirannya ligat memikirkan Daneng.
16.
Pandangan matanya menangkap kesederhanaan isi pondok itu.
17.
Pelbagai persoalan berpusar di kotak hati Jo.
18.
Suara-suara pelbagai mergastua membungkus alam di sudut dunia ini.
19.
Fikirannya ligat mencerna butir-butir idea yang timbul.
20.
Barisan pepohon hijau yang ditiup angin berkerisikan membisikkan rahsia-rahsia alam yang belum difahami umat manusia.
21.
Nyanyian unggas bergema, bermesra dengan gemercikan air tasik yang membiru yang meriba bayangan langit biru yang megah di angkasa raya.
22.
Kesenyapan mengunci mulutnya.
23.
Sinar mentari yang gagah menguasai suasana tengah hari.
24.
Angin gunung yang sejuk bertiup perlahan-lahan mendakap tubuh mereka dalam kesegarannya.
25.
Hutan ini tidak membenarkan sebarang kekurangan kepada kami.
26.
Kekaguman mengisi benak Jo sekali lagi melihat kepetahan anak muridnya itu berpidato.
27.
Kemajuan menerpa manusia.
28.
Hutan ini memerlukan kamu.
29.
Kehampaan mengisi benak Jo.
30.
Suria pagi bersinar megah membuka lembaran baru.
31.
Kehampaan yang menggari jiwa Jo lenyap.

6.0
Kesimpulan:

Kesimpulannya, berdasarkan kajian di atas, jelaslah bahawa Saroja Theavy a/p Balakrishnan banyak menggunakan unsur metafora dan personifikasi dalam cerpen “Lambaian Malar Hijau”.Secara tidak langsung, penggunaan kedua-dua unsur gaya bahasa tersebut turut menunjukkan keterampilan pengarang berbahasa Melayu, yakni berbahasa puitis dan berestetika dalam karya sastera sekali gus mengangkat martabat cerpen LMH sebagai salah sebuah karya cerpen tanah air yang bermutu dan bernilai seni!


Bibliografi:
1. Antologi Anak Laut, Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur:2000.
2. Kupasan & Kajian Perlumbaan Kedua & Anak Laut, Sasbadi Sdn.Bhd., Petaling Jaya: 2001.
3. Kamus Dewan Edisi Ketiga, DBP, Kuala Lumpur: 1994.
4. Chai Loon Guan, Sajak – Migrasi ke Selatan: Catatan Penyair – antara akar tradisi & jati diri seorang anak watan: 2002.

Chai Loon Guan, 35900 Tg.Malim, Perak Darul Ridzuan.

No comments: